New York, New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Hendrik Rijn - WaarBenJij.nu New York, New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Hendrik Rijn - WaarBenJij.nu

New York, New York

Door: Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

04 Februari 2013 | Verenigde Staten, New York

Hi there!

Hier ‘from the capital of the world’ een bericht van ons! Er zit voor ons nu – maandag 17:00 uur – zo’n anderhalve dag op in de States maar het voelt alsof we hier al een week zijn. Wat een indrukken.

Eerst even onze heenreis. Alles verliep voorspoedig op Schiphol. Wel extra strenge controle bij de Gate maar dat is normaal voor een reis naar de VS. We zaten netjes om 10:30 uur in het vliegtuig. 11:00 uur vertrek, geen vuiltje aan de lucht. Om 11:00 uur werd echter omgeroepen dat er een deuk(je) in één van de motoren was gevonden en dat we dus nog niet de lucht in konden. De monteurs waren er mee bezig en waarschijnlijk een half uurtje vertraging. Dat werd dus drie (!) uur en zo gingen we pas om 14:00 uur de lucht in voor een 8,5 uur durende vlucht naar NY.

Om 16:30 uur plaatselijke tijd (22:30 uur Nederland) zetten we dan eindelijk voet op Amerikaanse bodem. Net voor de landing hadden we mooi zicht op de skyline van Manhattan. Toch wel een machtig gevoel!

Na een werkelijk eindeloze rij voor de paspoort controle sprongen we met alle koffers – dat is ook wel eens anders geweest – in een yellow cab naar ons hotel in hartje Manhattan. Zodra we New York City (= Manhattan) inreden was het alsof we een film ingingen. Alles wat je van tv kent zie je zo voor je en om je heen. Honderden gele taxi’s, politieauto’s met de zo bekende loeiende sirene’s, wolkenkrabbers, krantenstalletjes enz. Na het afgooien van onze bagage in een prima hotel recht tegenover Madison Square Garden, gelijk de straat op en ons laten opnemen in het drukke en levendige NY.

Kijkje genomen op Times Square. Wat een lichten en tv schermen daar! Waanzinnig! Daarna door naar het Rockefeller Centre waar we op The Top Of The Rock NY bij nacht hebben gezien. Het vroor -5 dus het was boven nogal koud. Wel een super uitzicht. We zagen zelfs voor het eerst het Vrijheidsbeeld in de verte liggen. De eerste dag bij de MacDonalds (hoe kan het ook anders?) afgesloten en om 22:30 uur ons mandje in.

En toen begon de jetlag. Om 04:00 uur lag ik, Hen, klaarwakker, zucht…. Es heeft nog wel wat geslapen maar ook dat kon beter. Het uiteindelijk kunnen rekken tot 07:00 uur en ons opmaken voor de tweede dag.

Met een lekkere bagel en een bak koffie in de maag richting het Empire State Building. Een van de hoogste gebouwen in NY en bekend van de film KingKong. Die grote aap neemt een meisje mee en beklimt hem. Omdat het laagseizoen is konden we zo doorlopen en hadden we op de top een prachtig uitzicht over de stad bij dag. Het was werkelijk nog kouder dan gister en bijna niet uit te houden. Toch weer wat mooie foto’s en film en op de begane grond een bakkie bij Starbucks.

Met de metro naar Brooklyn gereden en te voet over de Brooklyn bridge weer terug naar Manhattan. Prachtig uitzicht over de skyline met de Freedom Tower, de toren die ze bouwen ipv de twee ingestorte WTC torens, die hoog boven alles uittorent. Via een wandeling aangekomen bij ST Paul’s Chapel. Dit kleine kerkje was na 9/11 een baken van rust en opvang voor alle hulpverleners en anderen die na de ramp aan het ‘werk’ gingen. Zoals we lazen: St. Paul’s Chapel is an oasis of heaven in de midst of hell.” Indrukwekkend om daar rond te lopen en op je in te laten werken wat hier heeft plaatsgevonden….
Na een bezoekje aan Wall Street en een flinke wandeling door Central Park zitten we nu even uit te blazen en op te warmen in ons hotel. Vanavond even lekker eten en morgen naar het Vrijheidsbeeld en een bezoekje aan het 9/11 museum.

MA: we proberen morgen (dinsdag) rond 12:30/13:00 uur NL tijd te skypen. Groeten aan de meiden en DJ.

We proberen wat foto’s bij het verslag te zetten.

Bye!

Hen & Es

• 05 Februari 2013 - 18:21

Cornelis:

Ziet er allemaal goed uit en zo te lezen is dat het ook! Veel
    Plezier nog!

• 10 Februari 2013 - 05:46

Simone:

Jeetje coole foto's, tikkie jaloers.....